Τετάρτη 21.10.2020 | Εορτάζουν: Ευκράτης, Εύκρατος, Ευκρατάς, Ευκρατία, Ευκρατούλα, Ούρσουλα, Ορσαλία, Σωκράτης, Σωκρατίνα, Σωκρατία, Χριστόδουλος

Ζήτημα Υγείας οι καλές διατροφικές συνήθειες

ΤΟΠΙΚΑ10.06.2020 | 3:14 μμ

Γράφει ο/η

Ελένη Χολέβα

Γράφει ο/η Ελένη Χολέβα

Οι καλές διατροφικές συνήθειες δεν αφορούν πλέον μόνο την διατήρηση του βάρους μας, αλλά πρωτίστως την υγεία μας και την καλή μας φυσική κατάσταση. Από την άλλη όμως, η καθημερινότητα με τους τρελούς ρυθμούς της, έχουν βάλει σε περιπέτειες το καθημερινό μας τραπέζι. Αποτέλεσμα, να συναντούμε σοβαρά προβλήματα τόσο σε ενήλικες όσο και σε παιδιά. Μιλήσαμε εφ’όλης της ύλης με τη διαιτολόγο – διατροφολόγο Ανδριάνα Ρόζμουςθέτοντας βασικά ερωτήματα γύρω από το ζήτημα.

Ειδικά μετά το διάστημα του περιορισμού της καθημερινής δραστηριότητας, φαίνεται ότι το θέμα της διατροφής απασχολεί έντονα όλο και περισσότερους. Ωστόσο, είναι διαχρονικά τα προβλήματα που αφορούν το θέμα καθημερινό τραπέζι και δη όταν γύρω από αυτό υπάρχουν παιδιά που εξίσου με τους ενήλικες, δίνουν το δικό τους αγώνα με το χρόνο και τις υποχρεώσεις.

« Σήμερα, οι έντονοι ρυθμοί ζωής και η έλλειψη ελεύθερου χρόνου έχουν οδηγήσει στην επιλογή πολλών τυποποιημένων σνακ και στο έτοιμο φαγητό.Ταυτόχρονα, οι άνθρωποι έχουν απομακρυνθεί από το μεσογειακό μοντέλο διατροφής και έχουν επηρεαστεί από το δυτικό τρόπο ζωής, με αποτέλεσμα να παρατηρείται χαμηλή κατανάλωση φρούτων, λαχανικών και οσπρίων, και υψηλότερη κατανάλωση κρέατος.Ακόμη, η οικογένεια όλο και πιο σπάνια βρίσκεται συγκεντρωμένη γύρω από το τραπέζι, ενώ αντίθετα όλο και περισσότερα γεύματα (κυρίως των παιδιών) καταναλώνονται μπροστά σε μία οθόνη (τηλεόραση, κομπιούτερ).Έτσι, παρατηρείται σημαντική αύξηση της παχυσαρκίας, ενώ παράλληλα προβλήματα υγείας όπως ο σακχαρώδης διαβήτης τύπου ΙΙ, η υπέρταση, η υπερχοληστερολαιμία, τα καρδιαγγειακά νοσήματα και ο καρκίνος παρουσιάζονται σε όλο και νεαρότερες ηλικίες» τονίζει σχετικά η κα Ρόζμους.

Πότε όμως πρέπει να αρχίσουμε να ανησυχούμε για το βάρος και την κατάσταση υγείας του παιδιού μας; «Οι καμπύλες ανάπτυξης είναι τα βασικά εργαλεία για την έγκαιρη διάγνωση της παιδικής παχυσαρκίας. Συνήθως χρησιμοποιείται η καμπύλη που δείχνει το Δείκτη Μάζας Σώματος (ΔΜΣ= βάρος σώματος σε κιλά / ύψος2 σε εκατοστά) σε σχέση με την ηλικία. Όταν το παιδί βρίσκεται μεταξύ 90ης και 95ης εκατοστιαίας θέσης στην καμπύλη θεωρείται υπέρβαρο, ενώ αν βρίσκεται πάνω από την 95η εκατοστιαία θέση θεωρείται παχύσαρκο.

 

Πέρα από το επιπλέον βάρος που μπορεί να έχει να παιδί, υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που πρέπει να μας ανησυχήσουν, όπως η κακή κατάσταση θρέψης (πχ έλλειψη σιδήρου, έλλειψη ασβεστίου), η αποφυγή πολλών τροφών ή και ολόκληρης ομάδας τροφίμων από τη διατροφή του παιδιού, η υπερβολική κατανάλωση τροφών πλούσιων σε λίπος και ζάχαρη – τυποποιημένων σνακ.

Σε καθεμία περίπτωση ο διατροφολόγος θα αξιολογήσει την κατάσταση και σε συνεργασία με το παιδί και τους γονείς θα βοηθήσει στην βελτίωση των διατροφικών συνηθειών όλης της οικογένειας. Στην περίπτωση που ένα παιδί είναι υπέρβαρο ή παχύσαρκο, στόχος του διατροφολόγου δεν είναι να συστήσει ένα αυστηρό και περιοριστικό πρόγραμμα διατροφής, αλλά να εκπαιδεύσει τα παιδιά και τους γονείς ώστε να κάνουν καλύτερες επιλογές τροφίμων. Μέσα από μια ισορροπημένη διατροφή που καλύπτει τις ανάγκες του παιδιού σε ενέργεια και θρεπτικά συστατικά απαραίτητα για την ομαλή του ανάπτυξη και τη διατήρηση της υγείας του, βασική επιδίωξη είναι η διατήρηση του βάρους ή η μείωση του ρυθμού αύξησής του, έτσι ώστε ψηλώνοντας το παιδί να αποκτήσει το επιθυμητό για το ύψος του σωματικό βάρος».

Αναμφισβήτητα, δεν υπάρχουν ‘’μαγικές συνταγές’’ διατροφής για μια οικογένεια. Η βελτίωση των διατροφικών συνηθειών μιας οικογένειας απαιτεί συνολική προσπάθεια και συνεργασία όλων των μελών της με το διατροφολόγο. Για το λόγο αυτό η κα Ρόζμους τονίζει «Αυτό που θα σας συμβούλευα είναι εσείς οι γονείς να αποτελέσετε πρότυπο για τα παιδιά σας. Αν βλέπουν εσάς να κάνετε πιο σωστές επιλογές τροφίμων, τότε θα ακολουθήσουν σταδιακά και αυτά. Επιλέξτε ποικιλία τροφών, για να εξασφαλίσετε την πρόσληψη όλων των απαραίτητων θρεπτικών συστατικών, μαγειρέψτε όσπρια και ψάρι με διαφορετικούς τρόπους αν τα παιδιά σας δεν τα προτιμούν (πχ ρεβιθοκεφτέδες, μπιφτέκι ψαριού), βάλτε φρούτα και λαχανικά σε ορατά σημεία μέσα στο ψυγείο, και ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να τα δοκιμάσουν, κάνοντας εσείς την αρχή».

Η ΕΡΕΥΝΑσχολιάστε εδώ

Η διεύθυνση του email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Η ΕΡΕΥΝΑδιαβάστε επίσης
Για περισσότερες πληροφορίες πατήστε στα links: www.thessalia-espa.gr, www.efepae.gr, www.aedep.gr, www.espa.gr

Για περισσότερες πληροφορίες πατήστε στα links:
www.thessalia-espa.gr, www.efepae.gr, www.aedep.gr, www.espa.gr


Η φρέσκια γεύση που δίνετε στην ημέρα σας... Nature Spot e-shop